۱۳۹۱ اردیبهشت ۳۰, شنبه

گوگوش افغانستان

اولین بار در برنامه نوروزی بی بی سی فارسی، دیدمش. دختری جوان، با چشمانی کشیده ، صدایی گرم و دلنشین و لباسی رنگی به سبک محلی. اجرای اولش را با آهنگ " بی بهانه " شروع کرد : " امروز بی بهانه دلم تنگ است..." ترکیب صدا و موسیقی که باهاش نواخته میشد، خیلی زود من را به عالم دیگر برد. این حالت را تنها، ترانه های گوگوش توانسته بودند در من ایجاد کنند.
اسمش " الهه سرور" است. سال ۱۹۸۸ در افغانستان به دنیا آمده و البته ، ۱۲ سالی هم ( تا زمان سقوط طالبان)، در ایران ، سپری کرده . موسیقی را از همان دوران کودکی شروع کرد. البته که الهه را نمیتوان تنها یک ترانه سرا دانست. دستی در نوشتن دارد و داستان های کوتاهی هم تاکنون منتشر کرده. الهه مدتی را هم، به عنوان خبرنگارفعالیت کرده و گزارش " زندان زنان" اش که راجع به وضعیت زنانی که با کودکانشان در زندان سپری میکردند ، جایزه ای را به خود اختصاص داده است.البته، با نگاهی به ترانه هایش ( سنگسار) میتوان به روشنی فهمید که در اینجا هم الهه از موضوع زنان غافل نشده است.
اطلاعات بیشتر راجع به الهه و ترانه هایش ، را میتوانید در وب سایتش دنبال کنید.


لینک وب سایت
http://www.elahamusic.com/videos.html








متن آهنگ " بی بهانه " الهه سرور :
هرچند این زمانه ...دلم تننگ است
امروز بی بهانه دلم تنگ است
چشمت قرار بود بجوشد باز
باز ای شرابخانه دلم تنگ است

من کوچه کوچه کوچه دلم تاریک.....
من خانه خانه خانه دلم تنگ ست
باران ترانه های لبم را شست
باران...لبم...ترانه.....دلم تنگ است

در من تمشک بوسه نمی روید
زخمی بزن جوانه! دلم تنگ است
لبخند خاطرات مرا برگرد
برگرد کودکانه دلم تنگ است

دیروز یک نشانه ....دلم لرزید
امروز یک نشانه .....دلم تنگ است
سر را به شانه های که بسپارم؟
آه ای کدام شانه ! دلم تنگ است


هیچ نظری موجود نیست: