۱۳۹۱ خرداد ۲, سه‌شنبه

The Supreme Leader




   دیشب برای اولین بار از یک " دیکتاتور" خوشم آمد. از دیدنش لذت بردم و حتی کلی هم خندیدم. خوب، معلومه که منظورم فیلم دیکتاتوره که با این که مدت زیادی هم از اکرانش نمیگذره ، حسابی گل کرده. توی این پست اما، نمیخوام راجع به خود فیلم چیزی بنویسم. بلکه میخوام راجع به خاطره ای بگم که با دیدن این فیلم برام زنده شد ومعمایی که با دیدن فیلم، برام حل شد.

تو فیلم، اطرافیان علا الدین، با یک احترام آمیخته با ترسی وی را " سپریم لیدر" خطاب میکردند. فکر میکنم برای اکثر کشورها، لغت " سپریم لیدر" ، واژه غریبی باشه. خود من، شخصا بارها با این سوال روبه رو شدم که خب بالاخره این " سپریم لیدر" کشورشما کیه ؟ احمدی نژاده یا خامنه ای؟

یکی از این دفعات در دوران فوق لیسانسم در کانادا بود ، وقتی که یکی از همکلاسیهام از من درباره سیستم سیاسی ایران پرسید. براش از تفاوت وظایف " احمدی نژاد به عنوان ریس جمهور" و " خامنه ای به عنوان رهبر " و این که کدام به معنای حقوق بین الملل " هد او استیت " هستند میگفتم. خب ، از احمدی نژاد به عنوان " پرزیدنت" و از خامنه ای به عنوان " سپریم لیدر" ذکر میکردم . دلیلش هم این بود که ترحمه حقوقی " رهبری" ، واژه " سپریم لیدر" هست.

یک ان دیدم که وسط حرفم ، خندید و گفت : " نرگس، تو خیلی " اینوسنت " و " کیوت" هستی. ولی، لازم نیست اینجا هم بهش بگی " سپریم لیدر" !" من هم که اصلا متوجه منظورش نشده بودم، گفتم خوب چرا دیگه، الان " سپریم لیدر" ایران بعد از فوت خمینی، اینه... "

برای من لغت " سپریم لیدر" به عنوان یک "موقعیت سیاسی" کاملا جا افتاده بود. چیزی مثل " رئیس قوه قضاییه" یا " رئیس قوه مقننه ". مثلا بدترین انتقاد ها را هم که به نمایندگان مجلس یا ریس قوه مقننه و غیره داشته باشم ، عنوانشان همینه که هست. اما ، نکته جالب برام این بود که وقتی که میگفتم فلانی نماینده مجلس یا فلانی رییس قوه فلان قوه و ... ، هیچ وقت نمیگفت که نرگس تو خیلی " اینوسنت " و " کیوت" هستی ، لازم نیست که آن ها را اینجا رییس فلان قوه یا نماینده خطاب کنی... ولی همین استدلالش درارتباط با " سپریم لیدر" ، را چند بار دیگرهم تکرار کرد و من هیچ وقت نمیفهمیدم منظورش چیه.

دیشب وقتی در فیلم ترس آمیخته با احترام مردم کشورعلاالدین را هنگام خطاب کردن وی به عنوان " سپریم لیدر" دیدم، تازه، دوزاریم افتاد که چرا این حرف را میزد و این که غربیها، چه ذهنیتی از به کار بردن این واژه دارند و فکر میکنند همیشه از سر ترس آمیخته با احترامه که میگند " سپریم لیدر" ( به معنای رهبر عالی و فاضل ). خب البته، مطمعنم که اگراین دوستم هم ایران، بزرگ شد بود و میشنید چه جوری ملت ، هر روز واژه " رهبری " را در صحبت ها و مکالمات روزانه اشان ، مورد خطاب قرار میدند( !) ، آن هم دیگه این حرف را تکرارنمیکرد.

هیچ نظری موجود نیست: