۱۳۹۱ مرداد ۲۷, جمعه

مقدمه دردسرساز




امروز با استاد راهنمایم جلسه داشتم. بعد از یک سری کامنت های معمول ، گفت : " خیلی زود وارد مفاد "قانون اساسی"  شدی . خوبه یک مختصری قبلش توضیح بدی که انقلاب ۱۹۷۹ در چه بستر تاریخی رخ داد و چه عواملی به بروزش منجر شد؟ "

میگم : " استاد جان، خوب این که چی شد که انقلاب شد ( به زبان ساده )، خودش موضوع  تز یک دانشجوی دکترای تاریخ میتونه باشه . فکر نمیکنی برای مقدمه یک چپتر ( فصل) تزمن، یک کمی سنگین باشه ؟ " 
میگه : " نه نمیخواهد خیلی توی جزییات وارد بشی فقط در حد همان مقدمه یک فصل تز، یک مختصری توضیح بده که چه عواملی در بروزانقلاب ۱۹۷۹ نقش داشتند."
میگم : " خوب آخه روایات مختلفه. من به منابع و روایت کدام گروه باید استناد کنم ؟ چپ ها ؟ سلطنت طلب ها؟ مجاهدین خلق ؟ روایت خود جمهوری اسلامی ؟ " ( یاد آخرین مستندی که درباره آخرین روزهای شاه و اوایل حکومت خمینی ساخته شد ( از تهران تا قاهره ) میفتم و موجی از مقالاتی که دردفاع و نقدش نوشته شد ، هر کدام هم با استناد به ده ها منبع و...)

میگه  : " می فهمم روایات مختلفه و اصلا هم لازم نیست که وارد جزییاتش بشی ولی خوب به هر حال یک سری فکت " واقعیت  " ها هستند که بالاخره روش توافق هست. از همان ها استفاده کن و بعد دوباره تاکید که نمیخواد خیلی براش وقت بگذاری . "

رفتم کتابخانه سه، چهارتا کتاب انگلیسی و سه ، چهارتا هم کتاب فارسی در مورد انقلاب اسلامی پیدا کردم . یک کتاب فارسی و یک کتاب انگلیسی را با هم شروع به خواندن کردم. فکر نکنم هیچ کدامشان را ادامه بدهم . کتاب فارسی حداقل نوع روایتش بی طرف نبود. کتاب انگلیسی هم خیلی مفصل و همراه با تشریح انواع و اقسام نظریات فلسفی و اجتماعی راجع به انقلاب ها بود، که این هم به درد کارم  نمیخوره. متاسفانه در گوگل هم هیچ مقاله خوبی در این زمینه پیدا نکردم. احیانا اگر کتاب یا مقاله کوتاه ، جامع، غیر فلسفی و بیشتر تاریخی و اجتماعی در این زمینه سراغ داشتید به من اطلاع دهید، واقعا مدیون میشوم.

۱ نظر:

Unknown گفت...

باسلام
باتوجه به مطالعه کتب فارسی ذر زمینه تاریخ معلصر داشته ام
پیشنهاد میکنم کتاب با عنوان لحظه ها آقای گلابدره ای که اخیرا مرحوم شد را نگاهی بیندازید حداقل یک نگاه سالم اجتماعی روی موضوع دارد