۱۳۹۳ اسفند ۴, دوشنبه

مصاحبه ام با مسعود شفیعی، وکیل جیسون رضائیان، خبرنگار ایرانی- آمریکایی واشنگتن پست که نزدیک به ۷ ماه است که در بازداشت به سر می برد




شنبه 21 فوریه 2015 نرگس توسلیان

وکیل جیسون رضائیان: کارشکنی های قاضی صلواتی ادامه دارد



«جیسون رضائیان»، خبرنگار ۳۸ ساله ایرانی-امریکایی روزنامه واشنگتن‌پست که ۳۱ تیرماه امسال به همراه همسرش، «یگانه صالحی» توسط اطلاعات سپاه پاسداران در تهران دستگیر شد، اکنون نزدیک به هفت ماه است که در بازداشت به سر می برد.

پیش از این برخی رسانه های اصول‌گرا خبرهایی درباره اعتراف جیسون رضاییان به برخی فعالیت ها اشاره کرده بودند ولی هفته گذشته «حمید رسایی»، نماینده تهران و نایب‌ رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی خواستار پخش اعترافات وی از صداوسیما شد. او تلویحا رضائیان را متهم به جاسوسی کرده است.

«ایران وایر» درباره پرونده جیسون رضائیان از «مسعود شفیعی»، وکیل پرونده او پرسیده است. شفیعی پیش تر نیز وکالت برخی از پرونده های مشابه، از جمله سه کوه‌نورد امریکایی را بر عهده داشته است.



یک نماینده مجلس تلویحا آقای رضائیان را به جاسوسی متهم کرده و گفته که جیسون اعتراف کرده است.

این اعتراف ها وجاهت قانونی و شرعی ندارند چون اعتراف باید  نزد قاضی انجام شود. اعتراف هایی که در مرحله بازپرسی گرفته می شوند، اعتباری ندارند. ضمن این که اغلب کسانی که چنین اعتراف هایی کرده اند، آن ها را پس از آزادی تکذیب و اعلام کرده اند که اعترافات‌شان زیر فشار و اکراه بوده است. اصولا هر کسی در چنین موقعیتی قرار گیرد، ممکن است زیر فشار به هر چیزی اعتراف کند. ولی به لحاظ قانونی، چنین اعتراف هایی اعتباری ندارند و نمی توانند مورد استناد قرار گیرند. اگرچه متاسفانه از نظر سیاسی مورد بهره برداری قرار می گیرند.


اتهام جیسون رضائیان به شما اعلام شده است؟

پرونده را هنوز نخوانده ام اما آن گونه که در رسانه ها آمده، اتهام ایشان جاسوسی است.  


با توجه به این که رضائیان نزدیک به هفت ماه است در بازداشت به سر می برد، آیا اساسا بازداشت او وجاهت قانونی دارد؟

درست است که عنوان مجرمانه ایشان سنگین است ولی مقامات باید توجه کنند در صورتی که ایشان تبرئه و یا به جرمی محکوم شوند که مجازت آن کم تر از دوران بازداشت باشد، چه کسی پاسخ‌گوی این بی عدالتی خواهد بود؟


در مسیر قبول پرونده آیا با مشکل خاصی روبه‌رو بودید؟

هنگامی که خانواده جیسون رضاییان برای اولین بار به من مراجعه کردند، گفتند اولین گزینه آن ها بوده ام ولی بنا به دلایلی نامعلوم، برخی مراجع به آن ها گفته بودند پروانه وکالت من توقیف شده و نمی توانم وکالت پرونده را برعهده بگیرم. چنین حرفی اساسا درست نبود و پروانه وکالت من هیچ گاه توقیف نشده بود. آبان ماه امسال در اعتراض به رای دادگاه انتظامی وکلا مبنی بر محرومیت «نسرین ستوده» از وکالت، پروانه وکالت خودم را تمدید نکردم. ولی هنگامی که خانواده رضاییان اعلام کردند مایل هستند وکالت پرونده فرزندشان را بر عهده بگیرم، به خاطر جیسون پروانه ام را تمدید کردم و الان هم فعال است. بنابراین، پروانه من هیچ گاه توقیف نبوده است.


آیا با خانم یگانه، همسر جیسون رضائیان که آزاد شده است، در تماس هستید؟

بله؛ حدود ۱۰ یا۱۲ روز پیش خانواده جیسون هنگامی که متوجه شدند پروانه من توقیف نیست و اجازه وکالت دارم، از طریق یگانه صالحی با من تماس گرفتند و خواستند وکالت او را برعهده بگیرم. تاکنون حدود شش یا هفت بار با یک‌دیگر ملاقات داشته و در مورد پرونده صحبت کرده ایم.


مشکل خاصی به دلیل انتخاب شما به عنوان وکیل برای آن ها پیش نیامد؟

آخرین باری که با خانم صالحی ملاقات کردم، گفتند خانم وکیلی با ایشان تماس گرفته و اصرار داشته وکالت یگانه و جیسون را برعهده بگیرد. یگانه صالحی پیش از این به وی برای خودش وکالت داده بوده چون احساس می کرده دادگاه هم موافق این وکیل است و شاید بهتر بتواند پرونده را پیش ببرد. ولی در مورد جیسون، هم خود او، هم خانم یگانه صالحی و هم برادر و مادرش اصرار داشتند من قبول کنم. از آن ها خواستم درخواست خود را مکتوب کنند تا به دادگاه ارایه دهم. دو نامه یکی به فارسی و دیگری به انگلیسی نوشتند. این درخواست آن ها را ضمیمه لایحه ای کردم و در آن از قاضی «صلواتی»، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تقاضای ملاقات با جیسون برای امضای وکالت نامه کردم.


با درخواست شما موافقت کردند؟ چون پیش از این در رسانه ها آمده بود که با شما میانه خوبی ندارند؟

دو سه روزی به دادگاه انقلاب رفتم. برای ورود به شعبه ۱۵ باید ابتدا مجوز گرفت. گویی آقای صلواتی اطلاع داشتند و از پیش دستور داده بودند مجوز مراجعه به شعبه را به من ندهند. دو سه روزی اصرار در مراجعه کردم ولی در نهایت موفق به دیدن آقای صلواتی نشدم. طبیعی بود که خودشان را از من پنهان کنند و نخواهند من را ببینند. من هم بعد از چند روز که دیدم این پی گیری ها نتیجه نمی دهند، روز چهارشنبه گذشته شکایتی به آقای «موحدی»، رییس دادگاه انقلاب نوشتم و به دفتر ایشان بردم. ایشان هم شکایت من را به معاون قضایی خود ارجاع دادند. روز اول گفتند تشریف ببرید فردا درخواست شما را به ایشان می دهیم. پنج شنبه دوباره مراجعه کردم، گفتند آقای صلواتی گفته خانواده جیسون رضاییان نمی خواهند شفیعی وکیل پرونده شود و وکیل دیگری را برای جیسون انتخاب کرده اند. من به ایشان (معاون قضایی) گفتم همین الان قبل از این که به این جا بیایم، با برادر و مادر جیسون تلفنی صحبت کردم و اگر نامه ای را هم که ضمیمه پرونده کرده ام بخوانید، متوجه می شوید که آن ها اصرار دارند انحصارا من وکیل پرونده باشم. جواب داد به هر حال آقای صلواتی چنین گفته است. گفتم اولا می دانم که جیسون وکیل ندارد، ثانیا به فرض هم که وکیل داشته باشد، می تواند دو یا سه وکیل انتخاب کند. ضمن این که آقای صلواتی اصلا اجازه ندارد که وارد بحث وکیل و موکل شود. بحث وکالت انحصارا مربوط به وکیل و موکل است؛ حقی است که در در اصل ۳۵ قانون اساسی هم به آن تاکید شده است. حالا چون شما جیسون را در اختیار دارید، دلیل نمی شود که مانع ملاقات قانونی من با ایشان شوید. من باید ایشان را ببینم تا بتوانم وکالت نامه را به امضای او برسانم و این قضیه رسمی شود. در جوابم گفت به هر حال این تصمیم را قاضی صلواتی گرفته است و نمی تواند کاری انجام دهد. گفتم چه کاری می توانم انجام دهم؟ گفت می توانی از قاضی صلواتی به دادگاه انتظامی قضات شکایت کنی. می دانستم که کارم ضروری و فوری است، باید پرونده حجیمی را ظرف مدت کمی مطالعه کنم و وقت هم زیادی ندارم. هم‌چنین فکر نمی کنم شکایت به دادگاه انتظامی قضات هم به نتیجه ای برسد.


واکنش خانواده رضائیان چه بود؟

«علی»، برادر جیسون و مادر او با من تماس گرفتند. آن چه قاضی صلواتی گفته بود را برای آن ها تکرار کردم. علی و مادرش به شدت ناراحت شدند و گفتند که نظرما قطعا بر شما است و جز شما وکیلی را نمی خواهیم. این مساله را هم اعلام می کنیم که کسی غیر از شفیعی را به عنوان وکیل قبول نمی کنیم. پیش خودم فکر کردم که شاید یگانه به عنوان همسرش چنین مطلبی را عنوان کرده و حدسم را با آن ها در میان گذاشتم. علی جواب داد که ایشان نمی تواند چنین حرفی زده باشد و اگر هم  بزند، ما مخالف هستیم. بعد خانم صالحی هم با من تماس گرفت که احساس کردم مثل قبل نیست و کمی تردید دارد. از اوپرسیدم مساله چیست؟ گفت چیز خاصی نیست. اتفاقات صبح را برایش شرح دادم و گفتم که قاضی صلواتی پیام داده که خانواده جیسون گفته اند نمی خواهند من وکالت پرونده جیسون را بر عهده بگیرم. از وی پرسیدم که آیا او چنین درخواستی کرده است؟ جواب داد که نه، من خودم هم نظرم بر شما است. حتی نظرش این بود که وکالت خود او را در مرحله تجدید نظرهم برعهده بگیرم که من به او گفتم الان لازم نیست زیرا اگر جیسون تبرئه شود، شما هم تبرئه می شوی چون به عنوان معاون در پرونده هستی. به هر حال، گویی سعی قوه قضاییه بر این است که من وکالت این پرونده را بر عهده نگیرم.


 http://iranwire.com/features/7162/

هیچ نظری موجود نیست: